תזונה נכונה לחולי סכרת

חולי סכרת נמצאים כיום במצב לא פשוט, כמעט בכל מזון אותו אנחנו אוכלים היום יש סוכר או פחמימות רבות, גם אלו שלכאורה אין להם כלל טעם מתוק כמו למשל לחמים. מצד שני, גם מזון שמסומן כמתאים לחולי סכרת אינו בהכרח נחשב למזון בריאות ולעיתים קרובות עושים בו שימוש בחומרים שנועדים להחליף את הסוכר, אבל אנחנו לא באמת יודעים כיצד הם ישפיעו עלינו לטווח הארוך.

המלצות תזונה ספציפיות לחולי סכרת

חולי סכרת צריכים לשאוף לתזונה כמה שיותר מאוזנות מבחינת אבות המזון, תוך כדי צמצום הסוכרים בתפריט:

פחמימות : מקורות טובים לפחמימות הם דגנים מלאים וקטניות  מבושלות (עד כוס לאחר בישול) כגון קינואה, כוסמת או שיבולת שועל.

קטניות : עד חצי כוס של קטניות מבושלות כדוגמת עדשים, חומוס, שעועית או פול. מי שאוהב, יכול גם להשתמש בסויה או טופו. אם מבשלים מרקים מקטניות,  רצוי מאוד לשים לב לכמויות וכמובן להימנע משימוש ברטבים מוכנים שמכילים סוכר.

חלבונים ושומנים : ניתן לצרוך שומנים שאינם מן החי (“שומנים טובים”) בכמויות קטנות כגון זרעי פשתן או אבוקדו מכיוון שהם מאטים את קצב כניסת הסוכר לדם. שימוש בשמן זית או קנולה עדיף על שימוש בשמנים אחרים בהתאם למזון אותו רוצים לבשל.

פירות – ישנם פירות בעלי מדד גליקמי נמוך ומדד גליקמי גבוה. אילו בעלי מדד גליקמי גבוה מעלים את רמת הסוכר בדם במהירות. פירות בעלי מדד גליקמי נמוך כוללים את התפוח, אגס, תות , אשכולית, שזיף ואפרסק. רצוי לצרוך את הפרי בצורתו הטבעית ולא כמיץ, וזאת מכיוון שהמיץ משאיר את הפחמימות בפנים, אך מוציא החוצה את הסיבים התזונתיים התורמים לעיכול.

הכמות המומלצת היא עד שני פירות ביום, אם אפשר, עדיף לא מתוקים, גם אם המדד הגליקמי נמוך.

תחליפי סוכר – מוטב לצרוך תחליפי סוכר טבעיים. לדוגמה, הסטיביה היא ממתיק טבעי שלמעשה מאזן את רמות הסוכר בדם ואת לחץ הדם. יתרון נוסף הוא בכך שניתן לחמם אותו מבלי לפגוע בערכו התזונתי.

תחליפי סוכר נוספים הם הסילאן וסירופ המייפל הטבעי אותו ניתן להשיג כיום ברוב חנויות הטבע, אך מחירו יקר מאוד לעומת המייפל התעשייתי (מגיע לרוב בבקבוק זכוכית). עם זאת, גם בממתיקים אלו יש להשתמש באופן מדוד מכיוון שהם מתוקים למדי.

ירקות : מוטב לצרוך ירקות דלי פחמימות. אלו הם רוב הירקות הירוקים כגון חסה, סלרי, ברוקלי, מלפפון, תרד ובמיה. ירקות מומלצים נוספים הם פטריות ופלפל מתוק. אפשר לשלב גם פטרוזיליה, כוסברה (למי שאוהב) ובזיליקום. הירקות עתירי הפחמימות והפחות מומלצים הם הבטטה, תפוח האדמה, הסלק וגם הגזר (כולל הלבן).

הרכב אבות המזון המומלצים

הרכב אבות המזון המומלץ עשוי להשתנות מאדם לאדם, אך הרפואה הסינית ממליצה על ההרכב הבא : 25% ירקות, 25% דגנים, 5% פירות, 20% חלבונים (למי שאינו צמחוני, עד 10% יכולים להיות מן החי), 25% שומנים.

מעבר לכך, חשוב לשלב גם סיבים תזונתיים בתפריט. הם חשובים לא רק למערכת העיכול ותחושת השובע, אלא אף תורמים לספיגה איטית יותר של הסוכר בדם (מאפשרים להקטין את מינוני התרופות ומפחיתים את הסיכון להתפתחות סוכרת באופן ניכר).

תזונה לכל גיל

גם אצל חולי סכרת ההמלצות התזונתיות אינן אחידות עבור כולם, במיוחד כאשר מדובר בגילאים מבוגרים יותר. לדוגמה, מוטב לגברים מעל גיל 40 להפחית את צריכת הבשר שלהם על מנת שלא לפתח גורמי סיכון נוספים לסרטן ומחלות אחרות. מנגד, לנשים בגיל המעבר חשוב אפילו יותר מתמיד לצמצם את צריכת הקלוריות שלהן מכיוון שמשקל עודף מעלה את הסיכוי לסיבוכים של מחלת הסכרת. לאחר גיל המעבר יש לשלב גם סידן בתפריט על מנת למנוע דילול של העצם.

המזונות שרצוי לא לצרוך מהם בצורה מוגזמת בכל גיל הם מזונות מתועשים כגון חטיפים, מאפים ומתוקים שאין להם ערך תזונתי, אך הם בעלי קלוריות רבות. מזונות שמנים יכולים להעלות את התנגודת לאינסולין ולכן להאיץ את התפתחות הסוכרת ולהחמיר סוכרת קיימת.

רצוי גם להימנע ממזונות מלוחים במיוחד ולשאוף ל-100 מ”ג נתרן ל-100 גרם מזון. מוצרים רבים מכילים כמויות גבוהות הרבה יותר של מלח.

לקנות בסופר

כל מה שכתבנו כאן טוב ויפה, אבל אורך החיים המודרני לא תמיד מאפשר לנו לעמוד במטבח שעות רבות ולבשל. לפיכך, חולי סכרת צריכים להקפיד יותר מאחרים על מה שהם קונים על אחת כמה וכמה כאשר הם משוטטים בין המדפים המפתים בסופר.

  1. מוצרים רבים מכילים שילוב של קמח לבן וקמח מלא, רצוי לשאוף לכמה שפחות קמח לבן וכמה שיותר קמח מלא. אם ניגשים למאפיה, יש לשאול מהו היחס באופן מפורש לפני שפורסים את הלחם.
  2. באופן כללי , רצוי לצרוך מוצרים עם אחוז פחמימות נמוך יותר ורשימת רכיבים קטנה ככל הניתן (אלו הם בדרך כלל המוצרים ללא החומרים המשמרים או המייצבים).
  3. מוצרי חלב – רצוי לצרוך כמה שפחות מוצרי חלב נוזלים או מוצרי חלב נוזלים דלי לקטוז. ניתן לצרוך גבינות קשות דלות שומן.
  4. בשר  – אם קונים בשר שנחשב לשמן (בניגוד לעוף או הודו) כמו למשל סינטה, פילה או כתף, רצוי לבקש מהקצב את החלקים הדלים בשומן. בשר מעובד אינו מומלץ כלל גם למי שאינו חולה סכרת.
  5. תו א.י.ל – תו של האגודה הישראלית לסוכרת נראה לכאורה כמו תו בטוח, אך הוא אינו תמיד כזה ורבים טוענים שהוא ממוסחר ולכן לא נמצא על מוצרים רבים שדווקא מומלצים לחולי סוכרת. מלבד זאת, הוא מתייחס בעיקר לרמת הסוכר ולא לרכיבים אחרים במוצר, כך שאפילו משקאות דיאט שלא בדיוק נחשבים לשיא הבריאות נושאים אותו.

היי, אנחנו בית הבריאות אלומות , נעים להכיר!

אם חיפשת מידע על סדנאות סוכרת, סדנאות ירידה במשקל, ניקוי גוף ושליטה בסוכר
זה המקום הנכון! אם אין לך זמן לקרוא, אפשר לדבר או להתכתב עם נציג ולקבל תשובה מהירה.  

רק כמה פרטים ואנחנו חוזרים אלייך >

    מבטיחים שלא נציף את תיבת המייל שלך, ותמיד ניתן להסיר את עצמך בקליק אחד

    האתגר האמיתי שלך היום הוא לנהל אורח חיים נכון, כזה שיעניק לך אושר וחיוניות לאורך זמן. ⭐️⭐️ההרשמה לסדנאות פתוחה! יש לך הזדמנות להתחיל מחדש ממש עכשיו⭐️