תזונה נכונה

שם המחבר: יזהר יפה רז

בשנים האחרונות עולה מאד, המודעות להרגלי אכילה בריאים ותזונה נכונה. וכל התחום של מזון, אוכל ואכילה מאד מתפתח, לא תמיד לכיוונים של תזונה נכונה עבורנו. מה זאת בכלל תזונה נכונה? לפי מה אפשר לקבוע איזו תזונה נכונה לי?

בשביל לענות על השאלה הזאת צריך, לפני הכל, לשאול שאלה אחרת: בשביל מה אנחנו אוכלים בכלל? בשביל מה אנחנו שותים?

התשובה פשוטה – אנחנו אוכלים ושותים כדי לחיות. ללא מזון, מים וחמצן, לא נוכל לחיות. כך נבראנו.
תזונה נכונה

אבל לא סתם לחיות. אלא לחיות חיים שבהם אנחנו מצליחים להגשים מטרות, לאהוב, לשמוח, ליצור, לברוא עולמות שלמים. והיכולת שלנו לחיות חיים כאלו, תלויה מאד בכמה חיות יש לי. החיות היא אחד הסימנים המובהקים לכך שאתה חי את חייך לפי החוקים שלפיהם נבראת. ומכאן גם נגזרת המילה בריאות.
בתפילת שחרית, אנחנו מברכים, בכל בוקר את הברכה ” …המחדש בטובו, בכל יום, מעשה בראשית “… ז’א שהבריאה ומתוכה גם הבריאות, הם מציאויות דינמיות, חיות, משתנות.

החיות מביאה בריאות. אבל היכולת למשוך חיות תלויה ביכולת שלי להתחדש, להיות קשוב לתנועה, הבלתי פוסקת של הקב’ה בעולם הזה. להיות קשוב לצרכים המשתנים של נפשי וגופי. תזונה נכונה, אם כך, היא תזונה התומכת בבריאות שלי, בחיות שלי ולא הולכת כנגדה.
התזונה שלי, כמו גם הרגלי האכילה שלי, צריכים להיות מותאמים למצב הנוכחי שלי, היינו לאותו מקום בחיי, בו אני נמצא. גם מבחינה גופנית וגם מבחינה רגשית/נפשית ועוד.

כמו בהרבה תחומים בחיינו, גם בתזונה שלנו אנחנו מנסים ורוצים להישאר צמודים להרגלים הישנים והנוחים שלנו. וכשמישהו מנסה לדבר איתנו על שינויים שצריך לעשות בתזונה שלנו, ע’מ להישאר בריאים, אנחנו מתרעמים ויוצאים כנגד ” מבקשי רעתנו ” המפריעים לנו לחיות את החיים הטובים.

הרפואה הטבעית לא באה על מנת להפריע לך לחיות טוב. נהפוך הוא , אנחנו רוצים ללמד אותך כיצד תוכל לחיות טוב, תוך כדי תיאום ודיוק עם הבריאה, עם החיים.

אחד ממקורות הסבל הגדולים אצל בני אדם הוא הויכוח המתמיד שלהם עם המציאות. עם הדינמיקה של החיים, של הבריאה.

כשאינך זורם ומתחדש עם הבריאה, לא תוכל להיות בריא. גופך עובר שינויים רבים במהלך חייך, כמו גם נפשך. וכל ניסיון להמשיך ולהתנהל כבגיל 16 גם כשאתה כבר בן 50, יפגע או ילך, ברוב המיקרים, כנגד הבריאות שלך.

הרמב’ם הגדיר את זה במדויק כשקבע, כבר לפני מאות שנים, כי מקור רוב המחלות אינו מגיע ממזון לא בריא, אלא מאכילת יתר.

מה קרה לנו בדרך, במהלך חיינו, שגרם לנו לאבד את היכולת שלנו לאכול לפי היכולות והצרכים המדויקים של גופנו. ולהגיע למצב כזה ,שברוב המקרים, נאכל יותר ממה שאנו צריכים ?

הסיבות לחוסר האיזון הזה, הן מגוונות וננסה לגעת בכמה מהן.

חשוב להבין שהאנושות מתפתחת בקצב מאד מהיר מבחינה טכנולוגית. ומצד שני הגוף שלנו עדיין פועל ע’פ תוכנות עתיקות מאד (הקודים והמידע הגנטי המוטבע בDNA של כולנו).

במפגש בין המעגלים הללו נוצרים מתחים וקילקולים לא מעטים. בעבר, השגת המזון הייתה הרבה יותר מורכבת ומסובכת. כדי לקבל בשר בתפריט שלך, היית צריך לארגן את החבר’ה ולצאת לצוד. בצורה זאת היית יכול להשיג גם שומן מרוכז. באותם הימים זוהה השומן כמזון חשוב וחיוני ביותר עבור האדם. השומן הוא אחד המזונות הקלים ביותר לאגירה, הערך הקלורי שלו גבוה וכתוצאה מכך הוא המזון שיכול להחזיק אותך הכי הרבה זמן בחיים. לא לחינם, נחשב האדם השמן, בזמנים עברו, כסמל היופי והבריאות. ולא לחינם מוטבעת בנו תאוות האכילה הגדולה ביותר, דווקא לשומנים. הגוף שלנו מזהה את השומן , עדיין כאחד המזונות החיוניים ביותר עבורו.

בעבר, כשהמזון שלנו היה מלא יותר, טבעי יותר ונאכל בכמויות קטנות יותר, אזי יכול היה האיזון להישמר והשומן לא פגע בבריאותנו.

היום כשהמזון נמצא בשפע וקל מאד להשיגו, התאווה לשומן מובילה אותנו לאכילת יתר ממנו והדרך לפגיעה בבריאות, קצרה מאד. הרבה מהמזונות המעובדים והמתועשים גם יכילו יותר שומנים, על מנת לעורר בנו את התיאבון אליהם בכדי שנצרוך מהם יותר. שימוש נרחב במלח ומשפרי טעם אחרים יוביל אותנו, גם כן לאכילת יתר.

סיבה נוספת לאכילת יתר, היא אכילת מזון מעובד, בעל ערך תזונתי נמוך, או אפשרות פירוק ועיכול נמוכה. היום, אחת מהסיבות העיקריות לנוכחות מזונות רבים על המדף בסופר, היא אורך חיי המדף שלהם ולאו דווקא ערכם התזונתי. חיי מדף ארוכים מושגים ע’י צמצום החיות הטבעית של המזון ומניעת פירוקו, הבשלתו וכו’.

מזון שכזה, לא רק שאינו מחייה אותך, אלא גם מצריך ממך השקעת אנרגיה רבה בעיכולו. תמורת האנרגיה שהשקעת בעיכולו, אתה מקבל מעט מאד רווח. זוהי תופעה שמובילה אותך ל ” אובר דראפט ” אנרגטי, המוביל אותך להיות עייף יותר ורעב יותר.

עוד גורם המוביל לאכילת יתר הוא אכילה לא מסודרת, המובילה לאכילה מהירה וחסרת מנוחה. כשאתה אוכל מול מחשב, או בזמן נהיגה, או תוך כדי עיסוקים אחרים, הנטייה שלך תהיה לאכל מהר. וכשזה קורה, הדבר יוביל , ברוב המקרים לאכילת יתר, מדוע ?

הסיבה היא פשוטה : למנגנון השובע לוקח מינימום של כעשרים דקות, עד שהוא בא לידי ביטוי. אם תאכל מהר, תכניס הרבה יותר ממה שגופך זקוק לו. במצב כזה, הדרך לעומס על מערכת העיכול ועלייה במשקל, קצרה ביותר. למד לאכל לאט ובישוב הדעת וכך תוכל לתרום רבות לבריאותך. זהו פלא גדול, שדווקא בתקופתנו, בה יש הרבה יותר מזון זמין והרבה יותר זמן פנוי משהיה בעבר, אפשר לראות, יותר ויותר, אנשים עייפים ורעבים.

צריכת משקאות האנרגיה למיניהם, נמצאת בעלייה. וכן, אפשר לראות עלייה בשכיחות התופעה הנקראת : ” נשנשת נפוצה ” . תופעה בה אפשר לראות אדם המסתובב כל היום ומחפש מה להכניס לפה. אם אפשר איזה משהו מתוק , מה טוב.

אלו כולן תופעות המצביעות, בין היתר על מצב הנקרא : “תת תזונה על בטן מלאה”: הבטן מלאה, אבל הגוף לא מקבל את מרכיבי המזון החיוניים עבורו.

והסיבות העיקריות למצב הזה הן :

א) המזון עצמו חסר אותם

ב) מערכת העיכול שלנו חלשה מדי ואינה מצליחה לפרק ולהטמיע אותם בגוף.

במצב חרום של רעב, הגוף מנסה להתמודד עם המחסור בכמה דרכים : מצד אחד – מפעיל את מנגנון הרעב כדי להגדיל את ההכנסות.

מצד שני – מוריד את קצב חילוף החומרים ומגביר תהליכי אגירה ובניית רקמת שומן, על מנת לקצץ בהוצאות.

תהליכים שכאלו יובילו, עם הזמן לעלייה במשקל ולעומס רב על מערכת העיכול, מה שיוביל לתפקוד לקוי שלה ולהתפתחותן של מחלות מטבוליות מסוגים שונים.

סימנים המצביעים על ירידה בתפקוד מערכת העיכול, יכולים להיות : עייפות לאחר האוכל, גזים, צרבות וגיהוקים, במקרים חריפים יותר , עד לבקעים, כיבים ודלקות.

חשוב לדעת שהבריאות שלנו אינה תלויה רק בתזונה / הזנה של הגוף, כי אם גם בניקוי הפסולת ממנו.

במילים פשוטות – הבריאות שלנו תלויה בשני תהליכים בסיסיים :

א) הזנה

ב) ניקוי

אם, עד עכשיו, התמקדנו בהזנת הגוף ובהשפעתה על הבריאות. נתמקד מכאן, והלאה, בתהליכי הניקוי הטבעיים שמפעיל הגוף שלנו על מנת לשמור עצמו בריא.

שני התהליכים האלו, של הזנה וניקוי הגוף, מבוצעים ע’י שתי מערכות עיקריות : מערכת העיכול ומערכת החיסון. ועבודה מתואמת ביניהן , חיונית מאד ליכולת שלי להיות בריא ומלא חיות.

נתחיל בכך שכמו הרבה תהליכים אחרים בגופנו, גם שני התהליכים האלו מאד תלויים אחד בשני.

אם תהליך העיכול אינו יעיל, תצטבר הרבה פסולת ברקמות שתוביל לעומס על מערכת החיסון וההפרשה. ופגיעה בחילוף החומרים. בנוסף, ספיגה לקוייה של ” חומרי דלק ” תביא לתפקוד לקוי של מערכות הגוף בכלל ומערכת החיסון בפרט.

אם מערכת החיסון לא תעבוד כמו שצריך אזי רמת הרעילות בתאים תעלה, יתפתחו תהליכים דלקתיים וגם כאן נראה פגיעה בתפקוד מערכות הגוף באופן כללי ומערכת העיכול בפרט.

מתח ומועקה, אליהם אנו חשופים מדי יום, מדכאים מאד את הפעילות של שתי המערכות האלו – מערכת העיכול ומערכת החיסון. הרוצה לייעל ולתמוך בפעולתם, יעשה טוב אם ילמד לאכול בנחת ולקחת פסקי זמן להתרעננות נפשית וגופנית. כיוון ששתי המערכות האלו, עיכול וחיסון, דורשות הרבה אנרגיה, אין הגוף יכול להפעילן בו זמנית. בנוסף כיווני הפעולה שלהן שונות בתכלית, האחת מטמיעה ובונה ואילו השנייה דוחה ומוציאה. לכן, לכל אחת מהן יש את המשמרת שלה.

מערכת העיכול קיבלה את משמרת היום ומערכת החיסון קיבלה את משמרת הלילה. אפשר לשים לב, באופן ברור ביותר, שכשאדם חולה במחלת חום כל שהיא, העלייה בחום ובליחה מתרחשים בעיקר בערב ובלילה. למה? כי מערכת החיסון הגיעה לעבודה, העבירה כרטיס, התחילה את המשמרת שלה, לכן עיקר תהליכי הניקוי וההתחדשות של גופנו מתרחשים בלילה.

בלילה מערכת העיכול שלנו מתקשה מאד לתפקד, מדוע ? כי עבדה מהבוקר והיא רגילה להיות כבר במיטה בשעות כאלה. לכן אכילה לילית מהווה את אחת מהסיבות לפגיעה בבריאות. מדוע? כי פוגעת בבריאות שלנו משני כיוונים: מצד אחד מחלישה את מערכת העיכול ומצד שני, לא נותנת למערכת החיסון לנקות את הגוף כמו שצריך.

כשאדם עסוק רוב הזמן באכילה, אין למערכת החיסון את הזמן והתנאים המתאימים לנקות את הגוף. וכשאינך אוכל נכון וסובל מתת תזונה על בטן מלאה ומנשנשת נפוצה, זאת בדיוק התוצאה בשטח..

אנחנו צריכים ללמוד לתת לשתי המערכות הללו את הנופש להן הן זקוקות על מנת לעבוד באופן זורם, חופשי ומאוזן.

איך תזונה נכונה באה לידי ביטוי מבחינה מעשית?

א. אכילה נינוחה, רגועה ואיטית וסיום ארוחות הערב בשעה מוקדמת (עד שבע) יתמכו וייעלו את פעילות מערכת העיכול.
ב. שנת לילה טובה והיכולת לקחת פסקי זמן למנוחה באופן כללי ופסקי זמן ” להיות חולה ” בפרט, יתמכו וייעלו את פעילות מערכת החיסון.
ג. תזונה עשירה בחיות, רכיבי תזונה חיוניים וקלה לעיכול.

לסיכום : תזונה נכונה פירושה – תזונה והרגלי אכילה התומכים בבריאותי ומשפרים אותה.תזונה התומכת בבריאותי ומשפרת את מצבי בהתאם למקום בו אני נמצא כרגע.

וכיוון שרוב התזונה שלנו היום ,היא תזונה עשירה ועודפת של חלבונים מהחי, שומנים ועמילנים, תזונה מעובדת וחסרת חיות, האיזון צריך לבוא דרך הגברת התזונה הטבעונית. ראה סעיף ג’.

אזי, כדי לאזן את בריאותי, הדרך הטבעונית, מתוך הניסיון שלנו כאן באלומות, הינה בהחלט מהדרכים המועדפות ביותר להביא את הגוף לתהליך של ניקוי רעלים ופסולת, התחדשות, בנייה וריפוי.

שיהיה לנו לבריאות.

יזהר יפה – תזונאי – חוות הבריאות מצפה אלומות.