"מיתוס הדיאטה"

מדוע דיאטות הרזיה לא עובדות?

דיאטות הרזיה למיניהן הן מורשת של כשלון, 95% עולים במשקל ואף עם ריבית.
לעלייה במשקל לאחר ירידה משמעותית ישנן השלכות פיזיות ופסיכולוגיות. מבחינה פיזית מאוד לא בריא לעלות ולרדת במשקל לסירוגין, עלול להעמיס על הלב וכלי הדם ואף לא מיטיב עם מראה העור. מבחינה רגשית, כאשר עולים במשקל לאחר שירדנו, הערך והדימוי העצמי נפגעים.
כיום שיטת הטיפול המקובלת יותר היא זו המעצימה את המטופל. המטפל מלמד את המטופל לקחת אחריות על חייו בכל תחום ולהקשיב לגופו.

מדוע דיאטות לא עובדות?
1. דיאטה מעוררת התעסקות קוגניטיבית מוגברת באוכל ועליית הורמון הגרלין (הורמון הרעב).
2. המילה דיאטה מעוררת בתת המודע שלנו מתח, באופן כללי אנחנו פוחדים משינוי ומעדיפים להישאר במוכר והידוע. ניקח לדוגמה את יום ראשון, היום בו כולם מכריזים על דיאטה ולכן אוכלים בשבת עבור כל השבוע…בשל המתח סביב השינוי העתידי ובנוסף קיים מנגנון הישרדותי קדום, החושש מחוסר במזון.
3. ככל שעוברים יותר דיאטות קיצוניות לאורך זמן בחיינו, חילוף החומרים נפגע.
4. אדם השרוי בלחץ, גופו מפריש עודף הורמון קורטיזול, הורמון הלחץ, העלול לגרום להשמנה ביטנית, לכן פעמים רבות הטיפול בהשמנה יהיה משולב בעבודה רגשית והפחתת מתחים.
5. תרבות השפע היא תרבות הצריכה. המדיה משדרת לנו כי אנחנו צריכים יותר מדי. אם נקנה את החטיף או הגלידה, המכונית או הבגד, אז נהיה מאושרים והפרסומות עובדות מצוין על תת המודע שלנו. כמו כן, רוב תכניות הטלוויזיה כיום סובבות סביב נושא האוכל וכן הבילויים שלנו.
במקרה זה תעזור עבודה על דפוסי ההתנהגות וההרגלים שלנו ואף הגבלת זמן צפיית טלוויזיה יכולה להועיל.

לאוכל יש תפקידים רגשיים רבים:
• אוכל כאמצעי חלופי לקבלת חום ואהבה.
• אוכל כאמצעי להבעת אהבה.
• אוכל כאמצעי להתמודדות עם חרדה.
• אוכל כאמצעי להפחתת כאב, עצבות ודיכאון.
• אוכל כאמצעי להשגת ריגוש.
• אוכל כמסמם וכאמצעי להימנעות מרגשות מאיימים.
• אוכל כתחליף למין.
• אוכל כחבר.

תפקידים רגשיים להשמנה:
השמנה כחומת מגן השומרת על הפנימיות שלנו מפני המתרחש בחוץ.
• ממשות ונוכחות פיזית כדרך לתפיסת מקום בעולם.
• אליבי להימנעות מיחסים בין אישיים ומאינטימיות.
• אליבי לכישלון.
• נטרול תחושות מיניות הנתפסות כמאיימות.
• אמצעי להפגנת חולשה נראית לעין.
• אמצעי להימנעות מתחרות.

בתת מודע עשויים להיות דפוסי התנהגות התוקעים אותנו בתחומים רבים בחיינו (בריאות, קריירה, זוגיות, כסף ועוד..) העבודה הראשונית היא להכיר בדפוסים והרי שאז אפשר להתחיל לעבוד עליהם. העבודה היא רגשית והתנהגותית, שהרי ריפוי אמתי משלב עבודה פיזית ומנטאלית, מה שנקרא הוליסטי-התבוננות על האדם כשלם ובהתאם לכך יינתן הטיפול המתאים לאותו אדם, כאינדיבידואל.
חשוב לציין כי מה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר.

הסימפטומים, דהיינו הדפוסים יכולים להיות דומים בין אדם לאדם והסיבה שונה ועלינו להגיע לשורש הבעיה כדי לפתור אותה, מתוך התבוננות והקשבה. עוזרת מאוד עבודה עם מורה דרך, מטפל/ת ו/או עבודה בדינמיקה קבוצתית.
חשוב להדגיש כי עבודה על הפנימיות שלנו הינה מסע ולא מטרה, זהו תהליך נמשך בו אנו צומחים ומתפתחים כל הזמן, לומדים לקבל ולהקשיב לעצמנו, לומדים לאהוב את עצמנו.

עצות להתחלת התהליך לאורח חיים בריא ומאושר:
מטרת התהליך היא ללמוד על איכות חיים (Well Being) ולא להתמקד רק בהרזיה, שהרי הסכמנו כבר כי האדם הוא מכלול המורכב מגוף ונפש, כלומר עלינו לאמץ תזונה נכונה, פעילות גופנית, זמן מנוחה ושינה טובה, הפחתת מתחים ועיסוק בנושאים הממלאים את נפשנו. כאשר אנו חווים ריקנות אנו נוטים לנסות למלא אותה על ידי אוכל, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים, התמכרות לקניות או לעבודה וכו'…אך הריקנות לא מתמלאת ואנו נותרים עם ההתמכרות שלנו וחוסר הסיפוק והאושר.
הדגש הוא על הרכב מזון בריא ולא על הפחתת כמויות.

מונולוג פנימי של האדם וחיפוש דרך המתאימה לו ושיוכל להתמיד בה בהתאם להשקפת עולמו ודרך החיים שלו. לא לכולם מתאימה אותה דרך, אך הבסיס בהחלט הוא לחזור אל הטבע שלנו ולהיות חלק מהטבע ככל האפשר בתרבות מודרנית.
פיתוח האמון והביטחון בגוף ובעצמנו (מומלץ להיעזר באיש מקצוע) ולמידה להקשיב לאותות גופנו ולהתחבר מחדש לתחושות הרעב והשובע האמתיים שלנו, מתי אנו באמת רעבים ומתי אוכלים כי משעמם/עצוב/עייפות וכו'…
בגישה זו של אימון מחדש, יש גבול גמיש והאדם מאמץ לעצמו אורח חיים בריא ובוחר לאכול מזון שבאמת מזין את גופו, הוא לוקח אחריות על הבריאות שלו ומפסיק לתלות את הצלחתו באחרים, הוא פשוט עושה.
כמובן שמעצם היותנו אנושיים, לפעמים יש חריגות ואירועים חגיגיים (שיהיה רק בשמחות) אך בהחלט האכילה המודעת מביאה אותנו לשימת לב.

נאפשר לעצמנו לאכול לעתים רחוקות מזונות החורגים מאורח החיים הבריא, אך במידה ובמתינות ולחזור למסלול שמיטיב עמנו באמת.
אדם מודע בוחר במזון טוב וגם שחורג מהמסלול, אוכל מתוך מודעות ולא באוטומט כדי לפצות או לנחם עצמו, אלא מתוך הקשבה ובחירה.

היו טובים לעצמכם ואהבו את עצמכם, זהו הצעד הראשון לחיים בריאים ומאושרים!

שם המחבר: שירלי קמינגס