מזון טבעי, מזון חי, מזון אורגני במצפה אלומות

בשבוע של ניקוי והתחדשות בחוות הבריאות "מצפה אלומות", תלמדו על גידולים אורגניים, מזון טבעי, הנבטה ואורח חיים בריא. אנו מגדלים בגידול עצמאי את עשב החיטה וסוגים רבים ומגוונים של נבטים. לאחר שבוע מדהים תבינו מדוע ססמתנו לאורח חיים בריא היא מזון חי, מזון טבעי, מזון אורגני. 

אכילת מזון טבעי היא בחירה נכונה לכל אדם השואף לבריאות גופנית ואיזון נפשי. סוגי מזון שונים צריכים לעבור מרחקים ארוכים בכדי להגיע אל השווקים המקומיים בקרבת מגורינו. הבחירה במזון חי – היא בחירה במזון אשר נקטף זמן קצר ככל האפשר לפני הגעתו לשוק.
לשמחתנו התברכנו בארץ מבורכת שניתן לגדל בה סוגים רבים של ירקות ופירות, ואת חלקם ביכולתנו להפוך לזמינים לאורך השנה כולה. למרות זאת, מסיבות לא ברורות, אפשר למצוא בשווקים השונים תוצרת טריה (פחות או יותר) שמקורה במדינות אירופה, ארה"ב ומקומות נוספים בעולם שעושים ניסיונות לייבא דרכם תוצרת חקלאית.
היתרונות במזון חי הם ראשית בטריות שלו- בטעם המשובח – בחיוניות ובמרקם. מזון-חי שעובר בין ארצות נארז ונשמר לזמן ארוך בתנאים שפוגעים באיכותו. היכולת לשמר מזון טרי בקירור פוגמת באופן משמעותי בחיוניותו, בחוויית האכילה שלו וביתרונותיו התזונתיים.

יש להשתדל לצרוך מזונות טריים בעונתם כשהם בשלים במלואם. הניסיונות השונים לקטוף פירות טרם הבשלתם בכדי להאריך את חיי המדף (פפאיה, עגבניות, מנגו) פוגעים באופן ישיר באיכות הפרי. גם לאחר תהליך ההבשלה על המדף, הטעם לעולם לא יהיה דומה לטעם של פרי שהבשיל במלואו על הצמח. בנוסף, פירות שנקטפו בעודם בוסר הינם בעלי PH חומצי לגוף, ופוגעים באיזון הביוכימי שלנו.
החקלאות האורגנית, באופן תפיסתה, מדגישה ומשתדלת לשמור על מגוון רחב ככל האפשר של גידולי ירקות ופירות עונתיים. הרצון לקרב בין הצרכנים לבין החקלאים המקומיים קיים, אך טרם התממש באזורים רבים.
האפשרות הקסומה של הצרכנים האורגניים לקנות תוצרת חקלאית טרייה ישירות מהמגדל היא אבן בסיס להתפתחות ולגדילה של החקלאות האורגנית. התקשורת האנושית הקרובה והאישית בין המגדל לצרכנים שלו, יש לה חשיבות ומשמעות גדולה במיוחד. היכולת לראות ולהריח את ריח האדמה שמספקת לנו את המזון, יוצרים יחסים של אמון ושיתוף פעולה ממושך.

אמות המידה של חקלאי מצטיין ומוערך, אינה מתבססת אך ורק על איכות התוצרת, ויש משמעות גדולה לדרך חייו ופעילויתיו בגן האורגני, ולאופי האנושי הייחודי לו.
ככל שנתמוך יותר בשווקים ובמגדלים המקומיים – בקניה של אוכל אורגני, מזון טבעי ומזון טרי, כך נעודד חקלאים נוספים להסב שטחים לגידולים אורגניים. תוצרת טרייה שנקטפה זה עתה, תעלה תמיד באיכות, בטעם, מירקם, ובערך התזונתי, לעומת תוצרת שנקטפה מספר ימים קודם לכן. בתור צרכנים אורגניים- עלינו להעדיף ברוב המקרים מזון מקומי הגדל קרוב ככל האפשר למקום מגורינו.

אנו יוצרים סביבה תומכת וחיובית, כשאנו בוחרים לתמוך בשכן החקלאי שגר בקרבתנו, מאשר באדם שאין אנו מכירים ומתגורר מאות או אפילו אלפי קילומטרים במדינות רחוקות. על-ידי כך אנו מעוררים בחקלאים נוספים באיזורנו את הרצון לגדל ולשווק תוצרת טרייה ישירות לצרכנים ולחסוך את הפערים המשמעותיים לשני הצדדים מבחינה כלכלית, ובהפחתת זיהום האוויר הנוצרת מהעברת התוצרת בין ערים- וארצות.
אנשים רבים אינם נותנים את דעתם על-כך, מהסיבה שרוב מזונותיהם נצרכים לאחר בישול ועיבוד ממושך. וגם לאחר מכן הם ממשיכים להעשיר אותם בחומרים מגרים (תבלינים, מלח, שמנים ורטבים). הם אינם נותנים את תשומת לב והמשמעות למזון טרי ולטעמו העשיר.
המשך צריכתם של מזונות מוקפאים, או אלו שנשמרו בקירור לזמן ארוך- מהווה תמיכה בתעשייה זו וגורם לכך שפחות מזון טרי זמין לאורך השנה- כי אין זה משתלם לחקלאים לספק אותו. כל אדם שהתנסה בטעימת עגבניה, אפונת גינה, או כל פרי וירק אורגניים שנקטפו בשלים במלואם- יודע שלא ניתן להשוות בטעמם ואיכותם לתוצרת הקונבנציונאלית והלא טרייה שנמכרת בשווקים.
הטעם המשובח והייחודי של פירות וירקות טריים- מאפשר לנו לאכול יותר מזון טבעי חי- וטרי, ללא צורך כלל בבישול והוספת חומרים המוסיפים טעם וריח. מזון טרי שנאכל ללא בישול שומר על החיוניות שלו, טעמו, ועל ערכו התזונתי הגבוה שנהרס ברובו בתהליך הבישול והחימום.

כל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו- האם ברצוני לחכות עד שהמדענים יוכיחו חד-משמעית שכימיקלים המרוססים על המזון, והדשנים הכימיים באדמה מעודדים מחלות כמו סרטן או לא, או שיצליחו להוכיח שבתפוזים אורגניים יש יותר ויטמין C מאשר בתוצרת לא-אורגנית?
דבר זה עשוי לקחת עוד שנים ארוכות, והוא נתון לאינטרסים של אנשים ותאגידים פרטיים או שאנו בוחרים להיות בעצמנו שותפים לשינוי ולאמונה בחקלאות אורגנית – ולבחור בתוצרת נקייה מרעלים ועשירה יותר בטעם ובמרכיבים תזונתיים.
קיימים באיזורים שונים בארץ קואופרטיבים המשותפים למגדלים ולצרכנים. העיקרון בהוא לתמוך כלכלית במגדלים. בשיטת שיווק זו הלקוחות קונים בכל פעם את התוצרת שמגדלים באותה עונה. מתאגדים ביחד כמה חברים ורוכשים כמות גדולה של ירקות ופירות.

מחבר: אלירן דה מאיו