יתר לחץ דם – לחץ דם גבוה

 

לחץ דם – הגדרות והסברים

לחץ דם גבוה הוא אחת מהמחלות הכרוניות השכיחות ביותר. שכיחות המחלה בארץ הנה מ-10% מהאוכלוסייה בגיל 20 ועד יותר מ-35% מהאוכלוסייה מעל גיל 60. ישנו קשר רציף בין העלייה בלחץ הדם לבין עלייה במקרי תמותה ותחלואה הכוללים שבץ מוחי, פגיעה כלייתית, לבבית ומחלות כלי דם.

המונח לחץ דם מתייחס ללחץ שמפעיל הדם בדפנות העורקים (המובילים דם אל אברי הגוף)

נמדדים שני ערכי לחץ דם:

  • לחץ דם סיסטולי – לחץ שיא בזמן התכווצות חדרי הלב
  • לחץ דם דיאסטולי – הלחץ הנמוך ביותר בזמן הרפיית חדרי הלב

יתר לחץ דם ראשוני –מוגדר כך כאשר הסיבה לבעיית לחץ הדם אינה ידועה

יתר לחץ דם שניוני–מוגדר כך כאשר הסיבה לעליה בלחץ הדם הנה בעיה רפואית אחרת כלשהי.

הערכים המגדירים את חומרת לחץ הדם (במבוגרים מעל גיל 18)

לחץ דם מיטבי –    120/80                  ממ”כ

לחץ דם תקין –      120-129/80-84      ממ”כ

לחץ דם גבולי –     130-139/85-89      ממ”כ

לחץ דם גבוה –     140-159/90-99      ממ”כ

לחץ הדם מושפע מגורמים גנטיים ומגורמים סביבתיים כגון: תזונה, פעילות גופנית , סטרס ועישון

קיים קשר רציף בין אירועים במערכות הלב ,כלי הדם ובכליות, זאת בוודאי בערכים של  115/70 מילימטר כספית.

תסמינים

בדך כלל לא קיימים תסמינים ללחץ דם גבוה ולרוב אינו מורגש.
תסמינים של יתר לחץ דם יופיעו בעיקר כאשר לחץ הדם גבוה מאד. ביניהם : כאבי ראש, שינויים בראיה, כאבים בחזה וקוצר נשימה

סיבוכים הנגרמים כתוצאה מלחץ דם גבוה

  • פגיעה במערכת הקרדיווסקולרית – התקפי לב, פגיעה בשריר הלב, פגיעה בכלי הדם
  • אירועים מוחיים
  • פגיעה בתפקוד הכליות
  • פגיעה במערכת הראיה

טיפול ביתר לחץ דם:
אימוץ אורח חיים בריא

לפני הטיפול התרופתי, אימוץ אורח חיים בריא יהווה את הטיפול הראשוני.
שינוי אורח החיים לבריא יותר יתמקד בנושאים הבאים: תזונה, פעילות גופנית, הפחתת צריכת אלכוהול ועישון  וירידה במשקל בעת הצורך

חשוב לציין כי השינוי התזונתי המשמעותי ביותר ביתר לחץ דם הוא הפחתת צריכת הנתרן והגברת צריכת האשלגן- (במידה ותפקוד הכליות הנו תקין) ע”י צריכה מוגברת של ירקות ופירות.
צריכת נתרן מעל 2 גרם ליום קשורה באופן ברור ללחץ דם גבוה ולעליה בתמותה ממחלות קרדיווסקולריות ובשבץ מוחי.

מקורו העיקרי של הנתרן במזוננו הנו המזון המעובד: חטיפים, מזון מתועש ומשומר, רטבים מוכנים ועוד. יש להפחית משמעותית או להפסיק צריכה של מזונות אלה ולהעשיר את התזונה במזון טבעי, פשוט ולא מעובד – פירות, ירקות, קטניות, אגוזים וזרעים, בבישול ביתי וללא תוספת מלח, רטבים וחומרים משמרים.
אורח חיים נכון יכול להפחית לחץ דם בשיעור של  8-14 ממ”כ.

 

טיפול תרופתי

במידה ואימוץ אורח חיים בריא אינו מהווה פתרון מספיק , ירשום הרופא תרופות להורדת לחץ הדם אשר נבדלות ע”פ מנגנון הפעולה שלהן:

תרופות משתנות תרופות אלו פועלות ע”י הגברת הפרשת המלח בשתן.

חוסמי בטה פועלים ע”י הורדת הפעילות של המערכת הסימפטית (האוטונומית) המכווצת את העורקים ומעלה את לחץ הדם.

מעכבי האנזים המהפך מכונים ACEI מעכבים פעילות של אנזים שהופך חומר שאינו פעיל לחומר שמכווץ את העורקים.

חוסמי קולטני אנגיוטנסין מכונים ARB מנגנון פעילותם הוא בחסימה ישירה של ההורמון שמכווץ את כלי הדם.

חוסם ישיר של רנין פועל על הורמון הרנין שהוא השלב הראשון של אותה מערכת להם שייכים גם מעכבי האנזים המהפך וחוסמי קולטני האנגיוטנסין.

חוסמי תעלות הסידן או נוגדי סידן או CCB פועלים ע”י חסימת חדירת יוני סידן לתאי השריר החלק של העורקים, מקטינים את כושר ההתכווצות שלהם ועל ידי כך מרחיבים אותם.

חוסמי קולטני אלפה פועלים ע”י חסימת קולטנים שמפעילים את מערכת העצבים הסימפטטית שגורמת להתכווצות העורקים.

טיפול משולב- רבים מהחולים הסובלים מיתר לחץ דם אינם מאוזנים על ידי תרופה אחת,  חלק גדול מהם נדרש להעלות את מספר התרופות ל-2 או 3 תרופות בכדי לאזן את לחץ הדם.

 

 יתר לחץ דם ומצבי דחק (סטרס)

ביתר לחץ דם קיים מרכיב פסיכוסומטי
נראה כי עליות חוזרות בלחץ הדם בעקבות מתח נפשי גורמות עם הזמן לשינויים מבניים בדופן כלי הדם העורקיים, ובעקבות כך להתפתחות יתר לחץ דם קבוע.
למעשה, ניסוי אקראי מבוקר במבוגרים הראה כי תוכנית של כמה ימים של הרפיה יחד עם טכניקות נוספות לניהול מתח נפשי, הפחית את השימוש  בכמות התרופות לטיפול ביתר לחץ דם בחלק מהמשתתפים (Harvard health publishing)

 

טיפולים טבעיים בלחץ דם גבוה (ללא תרופות)

תזונה נכונה וירידה ברמת הסטרס במהלך הסדנה במצפה אלומות משפיעים לטובה על לחץ הדם

ראינו כי תזונה נכונה ומתאימה בשילוב עם העדר מתח נפשי ישפיעו בצורה חיובית על הלחץ הדם ומהווים טיפול ראשוני בבעיה, לעתים מספיקים שני השינויים הללו בכדי ממש לאזן את לחץ הדם הגבוה.

בחוות הבריאות מצפה אלומות אנו מאמינים באמרה “היה אתה הרופא של עצמך” וכן “יהיו מזונותיך תרופותיך”. אנו מציעים שילוב נדיר וייחודי של פתרונות לבעיית לחץ הדם: מצד אחד הגוף ומצד שני הנפש.

גוף

מזון טבעי, טבעוני,  שאינו מעובד
אנו דוגלים באכילת מזון חי אורגני, לא מבושל, טבעי לגמרי (שאינו מעובד או מתוסף) המכיל רמות גבוהות של אנזימים, ויטמינים מינרלים ונוגדי חמצון. התזונה מורכבת מירקות, פירות, אגוזים, זרעים, עלים ירוקים וקטניות מונבטות
תזונה זו היא מופחתת בנתרן ועשירה באשלגן – כך אנחנו מקיפים את כל ההנחיות התזונתיות לטיפול ביתר לחץ דם.
פחות נתרן, יותר אשלגן:
אנו משתמשים בכמויות מעטות מאד של מלח הימליה ורוד (טבעי) לתיבול האוכל המוגש במקום ובכך מלמדים את משתתפי הסדנאות שלנו כמה צריכת המלח היומיומית הנה כמעט בגדר התמכרות וכמה אפשר ליהנות ולשבוע ממזון שהוא כמעט ללא מלח. לאחר ההתנסות הזו אנשים מבינים כמה מלח מיותר הם צורכים ביום יום, שמשפיע בסופו של דבר על לחץ הדם שלנו.

נפש

בנפש אנו מטפלים באמצעות ניתוק האורח מסביבת העיר המלחיצה: מרעש התחבורה והתעשייה, מהחדשות המלחיצות באמצעי התקשורת השונים, ממכשירי האלקטרוניקה למיניהם, מהטלפונים הלא נגמרים, מלחץ המשרד והעבודה, מהמחויבויות הבלתי פוסקות שלנו לחברים ולמשפחה.
נכנסים למצב שלשלווה ושקט.  בבקרים מתעוררים לרחשי הטבע ולציוץ הציפורים, להליכה מהנה אל מול הנוף הכפרי. ממשיכים  בצ’י קונג על הדשא אל מול נופה המדהים של הכנרת, אוכלים בנחת וברוגע, נהנים ולומדים מהרצאות בנושאי גוף נפש ותזונה נכונה, משתתפים בשיעורי יוגה מדי יום, במדיטציות, ערבי שירה רוחנית וריקוד ומתפנקים במגוון טיפולי ספא המוצעים במרכז הטיפולים שלנו.

חשוב להגיע אל הסדנאות עם גישה חיובית ורצון לעבודה עצמית שיעזרו לגוף לקיים את השינוי ולהתמסר אליו וכך גם להגיע לתוצאות.