החופש בבית הבראה- על חופשה ובריאות!

בס’ד

שם המחבר: יזהר יפה רז

החופש בבית הבראה – על חופשה ובריאות

על חופשה ובריאות

מי מאיתנו לא רוצה לצאת לחופש? לנוח, להתחדש, להתחזק.

תחושת ההתחדשות מורגשת אצלנו כחיות וחיוניות , ברמה הפיזית. וכהתרוממות נפש, ושמחה ברמה הרגשית / נפשית.

אבל לא פעם , קורה שבזמן החופשה, או מיד לאחריה תופסת אותנו איזה ” הצטננות ” או חולי כלשהו, המתבטא בעליית החום, נזלת, גרון ועוד. לעיתים קורה משהו אחר , איננו חולים, אבל חוזרים הביתה בתחושה של תשישות או חוסר כח לחזור, שוב, לשגרת היום יום.

מדוע זה קורה לנו ? למה דווקא בזמן שבו אנחנו אמורים להרגיש הכי טוב , או לכל הפחות להיטען להמשך חיי השגרה, קורה לנו בדיוק ההיפך ?

למה זה לא יכול לקרות לי בזמן העבודה? למה זה חייב לקרות לי דווקא בזמן החופשה שלי? איפה הצדק?

אז לפני הכל, אפשר להירגע. אין עליכם עין רעה ואינכם סובלים מחוסר מזל. הדבר היחיד שאתם סובלים ממנו הוא, אולי, חוסר הבנה של התהליכים השומרים אותכם בריאים. חוסר הבנה בצרכי הבריאות של גופכם ונפשכם.

מה זאת בריאות בעצם  נסתכל על המילה. בריאות לשון בריאה. היכולת שלי להיות מכוונן עם הבריאה, תעזור לי לשמור את עצמי בריא.

בתפילת שחרית, אנו מברכים בכל יום “… המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית…”

אנחנו מבינים מכך כמה דברים: קודם כל , אנחנו מבינים שבריאה , זה לא איזה אירוע שהתרחש בעבר. בריאה זהו תהליך שמתרחש ברמה היום יומית, בכל רגע ורגע. ומה היא מהות תהליך הבריאה? “… המחדש בטובו …” התחדשות. זאת אומרת שזאת גם מהות השמירה על הבריאות, ההתחדשות – היכולת להתחדש.

וכשמסתכלים על הבריאה, אפשר לראות בה מחזוריות של התפשטות והתכנסות. לילה ויום. “… ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד… ” הבריאות שלנו תלויה ביכולת שלנו להתכוונן לסדר הזה , למקצב הזה.

ז’א, שכדי שיהיה לי כוח לפעול, להתפשט, חיות של יום. אני זקוק לפרק זמן של לילה, של מנוחה, של חוסר תנועה , של נפישה.

נפישה לשון נפש. חכמת הקבלה מלמדת אותנו שהנפש השוכנת עמוק בנקודה הפנימית ביותר שבתוכנו, היא זאת הנותנת חיות לכל האיברים וכדי להחיות את עצמנו , עלינו להתכנס פנימה אל תוך אותה נקודה שאינה בתנועה כלל. אותה נקודה, שלמרות שאינה בתנועה, היא זאת הנותנת את כוח התנועה לכל האיברים.

כשאנחנו מרגישים חוסר חיות, הנטייה המידית שלנו היא לחפש את אותה נקודת “היטענות” פנימית, רוצים לנפוש, לצאת לחופש.

והנטייה הזאת קיימת ופועלת גם בגוף ובמערכותיו.

מבחינה פיזיולוגית תלויה הבריאות שלנו בשני תהליכים בסיסיים :
א. הזנת הגוף.
ב. ניקוי והוצאת הפסולת.

פגיעה באחד מהתהליכים האלו, או בשניהם, תוביל לפגיעה בבריאות שלי.

תזונה והזנה לקוייה תגרום לפגיעה בבניית הגוף ותפגע באספקת האנרגיה שלו מחד.

ופגיעה בפינוי הפסולת והרעלים מהרקמות, תוביל להרעלה ולפגיעה בתפקוד האיברים מאידך.

שתי המערכות האחראיות על תהליכים אלו , הן מערכת העיכול ומערכת החיסון. הראשונה מזינה אותנו ואילו השנייה אחראית על ניקוי הגוף ממזהמים ושמירה עליו מחדירה של גורמים היכולים לפגוע בתפקודו התקין.

ומתי עובדות שתי המערכות האלו בצורה היעילה ביותר? ניחשתם נכון – בזמן שלווה ומנוחה.

המתח, סטרס בלעז, המלווה את חיינו, הינו אחד מהגורמים המדכאים ביותר לשתי המערכות האלו. תהליך העיכול נפגע. וכמו כן נפגעת היכולת של מערכת החיסון להפעיל תהליכי מחלה על מנת לנקות את הגוף מפסולת שמצטברת בו.

גם מערכת העיכול וגם מערכת החיסון , הן מערכות שצורכות הרבה אנרגיה לפעולתן. בזמן תגובת עקה וסטרס, הגוף ” מכבה ” אותן על מנת לפנות אנרגיה זמינה למלחמה או למנוסה ובכך פוגע בפעולתן.

בנוסף, כיוון שהן צורכות כמות רבה של אנרגיה, אין באפשרות הגוף שלנו להפעילן בו זמנית. סיבה נוספת שלא מאפשרת לגופנו להפעילן בו זמנית, היא העובדה הפשוטה שמהות הפעולה של כל אחת מהן, שונה בתכלית. אחת מטמיעה, מזינה ובונה. ואילו השנייה מפרקת, דוחה ומוציאה.

לכן קיבלה כל אחת מהמערכות הללו, משמרת משלה. משמרת בה היא פעילה ואילו השנייה נחה.

מערכת העיכול קיבלה את משמרת היום ומערכת החיסון קיבלה את משמרת הלילה. אפשר לשים לב , באופן ברור ביותר , שכשאדם חולה במחלת חום כל שהיא, העלייה בחום ובליחה מתרחשים בעיקר בערב ובלילה. למה ? כי מערכת החיסון הגיעה לעבודה, העבירה כרטיס , התחילה את המשמרת שלה.

לכן עיקר תהליכי הניקוי וההתחדשות של גופנו מתרחשים בלילה.

ובלילה מערכת העיכול שלנו מתקשה מאד לתפקד, מדוע ? כי עבדה מהבוקר והיא רגילה להיות כבר במיטה בשעות כאלה. לכן אכילה לילית מהווה את אחת מהסיבות לפגיעה בבריאות, מדוע ? כי פוגעת בבריאות שלנו משני כיוונים . מצד אחד מחלישה את מערכת העיכול ומצד שני, לא נותנת למערכת החיסון לנקות את הגוף כמו שצריך.

אנחנו צריכים ללמוד לתת לשתי המערכות הללו את הנופש להן הן זקוקות על מנת לעבוד באופן זורם, חופשי ומאוזן. איך זה מתבצע מבחינה מעשית?
א. אכילה נינוחה , רגועה ואיטית וסיום ארוחות הערב בשעה מוקדמת (עד שבע) יתמכו וייעלו את פעילות מערכת העיכול.

זהו פלא גדול איך חלק גדול מהיום יום שלנו נסוב סביב אוכל.
אנחנו חושבים כל הזמן על מה נאכל בארוחה הבאה. ישנו שגשוג בתחום תכניות הבישול בטלוויזיה ומספרן רק הולך וגדל. עד כי נראה, לעיתים שהחיים שלנו זה הארוחות שלנו ולא כל מה שקורה ביניהן. אז מה הפלא אתם שואלים? הפלא הוא  שדווקא כשמגיע רגע האמת, לשבת ולאכול. פתאום אין לנו זמן. עסקנו בזה כל היום ופתאום אין זמן.

ואז אנחנו אוכלים ‘על הדרך’ : מול המחשב, בזמן הנהיגה, תוך כדי דיבור בטלפון , תוך כדי קריאת עיתון וכו’. מיותר לציין שאכילה מסוג הזה, מחלישה ופוגעת מאד במערכת העיכול ובתהליך העיכול עצמו.

ב. שנת לילה טובה והיכולת לקחת פסקי זמן למנוחה באופן כללי ופסקי זמן ” להיות חולה ” בפרט  יתמכו וייעלו את פעילות מערכת החיסון.

במידה ואנחנו לא עושים את העבודה באופן ייזום ורמת הרעילות ברקמות שלנו עולה  או אז יוצרת מערכת החיסון “משבר”, מוציאה אותנו לחופש מהעבודה, משכיבה אותנו במיטה, עושה לנו צום ומנקה את גופנו. והכל בערבון מוגבל כמובן, בתנאי שאנחנו לא מפריעים לה ובתנאי שיש לה מספיק חיות וכוח לעשות זאת.

ברוב המקרים אנחנו מתערבים, קושרים למערכת החיסון את הידיים והרגליים, שמים לה כיסוי על העיניים ואומרים לה: “עכשיו תעבדי”. איך זה קורה? פשוט מאד, זה מה שקורה כשאנחנו לוקחים תרופות להורדת חום, מייבשים את הנזלת ומורחים משהו לדיכוי הפריחה על העור (שגם היא ביטוי לנסיונות הגוף לנקות את עצמו)

ואז מה קורה? על הנייר, אני לכאורה בריא – אין לי חום, אין נזלת והגם הפריחה נעלמה. אבל בשטח, אני ארגיש חלש ועייף לפרק זמן ארוך, גם לאחר ש “הבראתי” מדוע? כי מהלך הניקוי והחידוש של הגוף לא הושלם. הפרעתי למערכת החיסון לעבוד.

מתי הוא יושלם? בחופשה. כשאנוח ולא אבזבז כל מאגר אנרגיה המגיעה לרשותי וכשהמתח והעקה ירגעו. אז יהיו בידי מערכת החיסון התנאים המתאימים לפעול בצורה טובה ולהשלים את המהלך.

כשיהודי שומר מצוות יוצא מהשרותים, הוא מברך את ברכת ‘ אשר יצר’ . ברכה המסתיימת במילים האלו : ” … ברוך אתה ה’ רופא כל בשר ומפליא לעשות… ” מהי רפואה על פי היהדות . הוצאת הפסולת.

וזוהי המהות של תהליך הריפוי – הוצאת הפסולת, ניקוי הגוף. ואם אני רוצה שהתהליך יהיה שלם ויעיל יותר כדאי גם שלא אכניס מזונות ורגשות המרעילים אותי , מצד שני.

(על כך נדבר במאמר אחר בה’.)

אז בואו ניתן למערכות העיכול והחיסון שלנו את החופש היום יומי לו הן זקוקות. על מנת שנוכל ליהנות מחופשה נעימה, מחייה ומבורכת.

                                                                שתיהיה לנו חופשה נעימה.

היי, אנחנו בית הבריאות אלומות , נעים להכיר!

אם חיפשת מידע על סדנאות סוכרת, סדנאות ירידה במשקל, ניקוי גוף ושליטה בסוכר
זה המקום הנכון! אם אין לך זמן לקרוא, אפשר לדבר או להתכתב עם נציג ולקבל תשובה מהירה.  

רק כמה פרטים ואנחנו חוזרים אלייך >

    מבטיחים שלא נציף את תיבת המייל שלך, ותמיד ניתן להסיר את עצמך בקליק אחד

    האתגר האמיתי שלך היום הוא לנהל אורח חיים נכון, כזה שיעניק לך אושר וחיוניות לאורך זמן. ⭐️⭐️ההרשמה לסדנאות פתוחה! יש לך הזדמנות להתחיל מחדש ממש עכשיו⭐️